Kertas 2
Soalan 1- Rumusan- Perlu menguasai Teknik Penulisan Rumusan
Soalan 2(b) Pemahaman Prosa Moden
Pilihan 1- Cerpen Lambaian Malar Hijau
Pilihan 2- Cerpen Annys Sophilea
Pilihan 3 - Drama Jangan Bunuh Rama-rama
Pilihan 4-Cerpen Tragedi
Pilihan 5- Cerpen Sebutir Pasir di Kaki
Soalan 2(c) Pemahaman Prosa Tradisional
Pilihan 1-Sabor
Pilihan 2. Cerita Bayan Tiada Menurut Kata Ibu Bapanya
Pilihan 3. Pertarungan Tuah Dengan Jebat
Pilihan 4. Peminangan Puteri Gunung Ledang
Pilihan 5. Sikap Terburu-Buru Akan Membawa Padah.
Soalan 2(d) Puisi
Pilihan 1- Syair Kelebihan Ilmu
Pilihan 2-Sajak Duhai Pentafsir
Pilihan 3- Sajak Di Ruang Gemanya
Pilihan 4-Sajak Keindahan yang Hilang
Soalan 3(a) hingga 3(e) Tatabahasa
Soalan 3(a) Bina ayat-Bahasa Istana –bersiram, berangkat, beradu,
Soalan 3(b) menukarkan ayat aktif kepada ayat pasif, ayat susunan songsang kepada biasa, memisahkan ayat atau menyambungkan ayat
Soalan 3(c) Kesalahan ejaan dan imbuhan
Soalan 3(d) Kesalahan kata atau istilah dan kesalahan bahasa
Soalan 3(e) mengemukakan peribahasa yang sama maksud.
Soalan 4 Novel
Pilihan 1- Peranan watak dalam sesebuah novel
Pilihan 2- Huraikan bahagian plot/Teknik plot dalam salah satu novel
Pilihan 3-Teguran/Kritikan sosial/masyarakat dalam salah satu novel
Pilihan 4-Perbandingan antara dua watak utama
Pilihan 5-Huraikan jenis-jenis watak yang terdapat dalam novel.
Pilihan 6-Huraikan cara pengarang menerapkan nilai/menggambarkan watak.
Pilihan 7-Huraikan tiga nilai tanggungjawab yang terdapat dalam novel.
Pilihan 8-Huraikan konflik/perselisihan/pertentangan yang terdapat dalam novel yang dikaji.
Pilihan 9-Huraikan dua teknik imbas kembali yang terdapat dalam novel.
Pilihan 10-Huraikan unsure kejutan yang terdapat dalam novel yang anda kaji.* kepada pengguna blog (terutama para pelajar/calon SPM 2010) sila beri perhatian kepada karya-karya di atas semasa ulang kaji. Tajuk-tajuk karya tersebut menjadi fokus penting bagi peperiksaan pada tahun ini. Walau bagaimanapun hal ini tidak bermakna tajuk-tajuk lain tidak perlu diabaikan.
* Bincangkan perkara ini bersama guru-guru anda di sekolah.
** Sumber : Cikgu Ghalib Yunus
No comments:
Post a Comment